Sunday, June 20, 2010

same ke x?

hmm..da 2 ari xon pc..hehe, sbb pc da rosak sbnya, tp ble da repair2 so da bley on n trus rndu nk mem-blog-kn dri..hahaha..pe nye ayat da..

anyway, sbnye arini aku nk ckp psl PLAGIARISME. ape die sbnye plagiarisme or plagiat 2 sbnar nye? tahu kah anda sume?

so, disebabkan aku da tertarik la ngn topik arini, so aku g la google..search pe yg ptt.hmm...menurut encik wikipedia-Plagiarisme atau sering disebut plagiat adalah penjiplakan atau pengambilan karangan, pendapat, dan sebagainya dari orang lain dan menjadikannya seolah karangan dan pendapat sendiri.Plagiat dapat dianggap sebagai tindak pidana karena mencuri hak cipta orang lain. Di dunia pendidikan, pelaku plagiarisme dapat mendapat hukuman berat seperti dikeluarkan dari sekolah/universitas. Pelaku plagiat disebut sebagai plagiator..(sorila, encik wikipedia niy org indon..so, bley la phm sket)

so, npe plak aku nk cte psl plagiat2 niy?sje ske2?..hehe, xde pe yg kte buat mst de tujuan bkn?

haa..sblom aku wt blog niy pn, aku dh byk bce blog org sume2, so pe yg aku nk kaitkn ngn pe yg aku tulis skng adalah telah byk antara blog2 sume memplagiat diri masing2 dengan mencedok idea2 asal dan pendapat org laen, pas2 2lis kt blog sendiri..
so, aku rse mnde niy x bgus sbnye sbb bkn idea dorg sndri and xoriginal..dorg wt sume 2 smate2 tuk naekkan traffic sndiri nk tuk keuntungan..WTH???

pd aku, xperlu kot klu nk wt blog, tp g cedok idea org laen kn, sbb pd mse yg sme org yg da wt mnde 2 akn mrh kt org wt plagiat 2, pas2 2lis mcm2 kt blog die, siap carut2 lg..perghh!! penah gak la bce psl mnde 2, tp x ingt kt blog mne..hehe

hmm, mnurut pe yg encik wikipedia ckp td 2, plagiarisme bkn je blaku kt penulisan, malahan sume bntuk terbitan. contoh nye bku2,video2 ke dan mcm2 lg la..tp skng niy aku juz focus kt blog or penulisan je..

so, bg ak gak, terpulang kpd individu 2 sendri, mungkin dorg de alasan sndri tuk wt plagiat2 niy, tp bwt plagiator2 sume, g la crk idea laen yg asli n original..hehehe

haa..sblom ak mengundur dri, tgk la video niy..



yg niy mst pnh tgk kn?






yg niy?




yg niy pe lak?...hahaha...



macam-macam ada..spe plagiat spe niy?

No comments: